Dünyanın en büyük arama motoru olan Google, Avrupa ve Asya’daki birçok ülkede tekelleşme ile ilgili açılan soruşturmalar ve davalarla karşı karşıya. Bu dev teknoloji firması, Türkiye’deki Rekabet Kurulu’na dün düzenlenen sözlü savunma oturumunda açıklamalarda bulundu.
REKABET KURULU’NDA SÖZLÜ SAVUNMA OTURUMU
Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti., Google International LLC, Google LLC, Google Ireland Limited ve Alphabet Inc. dahil olmak üzere çok uluslu yapısı hakkında yürütülen rekabet soruşturması doğrultusunda sözlü savunma oturumu, Rekabet Kurulu Başkanı Birol Küle’nin başkanlığında gerçekleştirildi. Bu toplantıya Google temsilcileri ve Rekabet Kurumu üyelerinin yanı sıra, farklı tüketici ve medya kuruluşlarının temsilcileri de katıldılar.
REKABET İHLALİ SORUŞTURMASI
Başkan Küle, araştırmanın Google’ın çevrimiçi görüntülü reklamcılık ve reklam teknolojileri alanındaki faaliyetlerinde bağlama ve kendini kayırma eylemleri ile Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal ettiği iddiaları çerçevesinde başlatıldığını hatırlattı. Soruşturma heyetinin bir üyesi, incelenen toplam dört iddianın bulunduğunu belirterek, iki iddia için şirketin sunduğu taahhütlerin yeterli bulunduğu ve mayıs ayı itibarıyla bu iki iddia için soruşturmanın kapanmış olduğunu aktardı.
Bunun yanı sıra, diğer iki iddia üzerindeki soruşturmanın hala sürdüğünü belirten temsilci, Google’ın “talep tarafı platformları” (DSP) ve yayıncı reklam sunucusu hizmetleri pazarında hâkim durumda olduğuna dikkat çekti.
HAKSIZ AVANTAJ SAĞLAMA İDDİASI
Google’ın pazardaki elini kullanarak kendi hizmetlerine haksız rekabet avantajı sağladığını ve bu “kendini kayırma” davranışının rakiplerinin iş yapmasını zorlaştırdığı iddialarını dile getiren temsilci, şirketin bu durumdan ötürü idari para cezasına çarptırılmasını talep etti. Ayrıca, bu ihlallerin durdurulması ve pazarda daha adil bir rekabet ortamının sağlanması için belirli yükümlülükler getirilmesini de önerdi.
GOOGLE TEMSİLCİSİ: HAKİM DEĞİLİZ
Google’ı temsil eden kişi, şirketin pazarda hâkim olmadığını öne sürerek, bu suçlamaları yetersiz bulduklarını savundu. Toplantıya katılan Tüketici Birliği Federasyonu temsilcisi ise Google’ın hâkim durumda olduğunu ve bu durumun yasal bir ihlali oluşturduğunu ifade etti. Reklam fiyatları üzerindeki rekabetin kısıtlandığını belirtti.
HABER SIRALAMASI İTİRAZI
Medya temsilcilerinden biri, Google’ın arama algoritmalarını şeffaf bir şekilde açıklamadığını aktararak, şirketin haberlerinin sıralamada bazen gerilere düştüğünü, bazen ise hiç görünmediğini ve bu durumun görüntülenme sayılarını olumsuz etkilediğini belirtti. Temsilciler, Google’a idari para cezası uygulanması yönünde talepte bulundu.
Sözlü savunma toplantısında tarafların görüşleri ve savunmaları alındıktan sonra sona erdi. Kurul, bu soruşturmaya ilişkin nihai kararını 15 gün içerisinde açıklayacağını duyurdu ve kararın önceden alınması durumunda resmi web sitesinden duyurulacağını belirtti.
AVRUPA’DA AÇILAN 2.1 MİLYAR EUROLUK DAVA
Rekabet suçlamaları ve pazar üzerindeki hâkimiyeti sebebiyle birçok ülkede karşı karşıya kalan Google hakkında, Avrupa’daki medya kuruluşları tarafından toplamda 2,1 milyar euroluk tazminat davası açıldığı bildirilmişti. Bu dava, şubat ayında yerel medya kaynaklarından duyurulmuştu.
Açıklamaya göre, 30’dan fazla medya kuruluşu Google aleyhine reklam teknolojisinde hâkim konumunu kötüye kullandığı gerekçesiyle dava açarak, bu tazminatı talep etti. Dava dilekçesinde, “Google bu hâkimiyetini kötüye kullanmasaydı, medya şirketleri reklamlardan daha yüksek gelir elde edebilir ve reklam teknolojisi hizmetlerine daha düşük maliyetler ödeyebilirdi” ifadesine yer verilmişti.
Alman medyası Axel Springer ve Norveç merkezli Schibsted medya grubu, Polonya, Finlandiya, Avusturya, Danimarka, Belçika, İskandinav ülkeleri ve diğer Avrupa ülkelerinden birçok medya şirketi, Google aleyhine davalar açan kuruluşlar arasında yer alıyor.
KANADA’DA AÇILAN DAVA
Son günlerde Kanada Rekabet Kurumu’nun, Google’a çevrimiçi reklamcılıkta haksız rekabet eylemleri gerçekleştirdiği iddiasıyla dava açtığı haberleri ortaya çıkmıştı. Bu davada, Google’ın pazardaki hakimiyetinin diğer firmaların rekabet gücünü zayıflattığı vurgulanarak, iki reklam teknolojisi hizmetinin satılması ve ceza ödenmesi talep edildi.
ABD’DEKİ “YASA DIŞI DAVRANMA” KARARI
Google, Amerika Birleşik Devletleri’nde 2020 yılında, internet arama pazarının yaklaşık %90’ını elinde bulundurduğu için Adalet Bakanlığı tarafından dava edilmişti. Davayı yürüten Bölge Mahkemesi Yargıcı Amit Mehta, Google’ın akıllı telefonlar ve tarayıcılarda varsayılan arama motoru olabilmek için milyarlarca dolar ödemesi gerektiğini belirtmiş, bu süreçte şirketin dijital arama pazarındaki tekelini korumak için yasal dışı yollar kullandığına hükmetmiştir.
İngiltere ve Hollanda’da ise Google, toplamda 25 milyar euroluk tazminat davalarıyla karşı karşıya kalmış bulunmaktadır.
Bu davaların, dijital reklamcılık alanındaki uygulamalarından dolayı Google’ın karşılaşabileceği toplam tazminatın 25 milyar euroya kadar çıkabileceği belirtiliyor.
RUSYA’DAKİ PARA CEZASI: 20 DESİLYON DOLARI GEÇTİ
Geçtiğimiz ekim ayında Rusya’dan gelen haberlerde, Google’a mahkemeler tarafından YouTube’daki Rus kurumları ve kişilere ait içeriklerin kaldırılması gerekçesiyle verilen para cezasının 20 desilyon doları geçtiği aktarılmıştı.
patronlardunyasi.com